Інформація для батьків з Донецької
області.
Як пройти комплексну
психолого-педагогічну оцінку розвитку особи?
Відповідно до листа МОН № 1/3710-22 від
28.03.22 року «Про роботу інклюзивно-ресурсних центрів та організацію
освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами у період воєнного
стану». у зв’язку з російською військовою агресією, бойовими діями на території
України та виникненню обставин, що становлять загрозу життю та здоров’ю мирних
громадян рекомендуємо організовувати роботу ІРЦ у залежності від конкретної
ситуації на тій території, де вони розміщені.
На території Донецької області, у період
воєнного стану заклади освіти та установи працюють в дистанційному форматі. ІРЦ
Донецької області також працюють в дистанційному форматі.
Як пройти комплексну
психолого-педагогічну оцінку розвитку особи?
1. комплексна психолого-педагогічна
оцінка розвитку, проводиться фахівцями ІРЦ Донецької області в дистанційному
форматі.
2. перед проведенням комплексної оцінки
керівник (директор) інклюзивно-ресурсного центру або уповноважені ним
працівники проводять первинний прийом заявників, визначають час, місце та дату
проведення комплексної оцінки та встановлюють наявність у них таких документів:
•документи, що посвідчують особу
заявників;
•свідоцтво про народження дитини;
•інші документів, що посвідчують особу,
якій проводитиметься комплексна оцінка.
У період воєнного стану, надзвичайної
ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) можуть надаватися копії
документів, що посвідчують особу дитини, особу батьків (інших законних
представників) дитини, повнолітньої особи, свідоцтва про народження дитини або
пред’являтися документи з використанням мобільного додатка порталу дія (дія).
3. у період воєнного стану, надзвичайної
ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для дітей, які переїхали
на тимчасове місце проживання, комплексна оцінка проводиться протягом тижня з
моменту подання звернення (заяви).
4. у разі, якщо під час воєнного стану
висновок, що надавався ІРЦ до введення воєнного стану було втрачено, батьки
(інші законні представники) особи з ООП можуть отримати копію висновку на
порталі АС «ІРЦ» (https://ircenter.gov.ua/) або у відповідному мобільному
додатку. якщо самостійно отримати копію висновку не можливо, батьки (інші
законні представники) особи з ООП можуть звернутися до ІРЦ
за місцем тимчасового проживання особи, отримати копію висновку за допомогою
фахівців і ІРЦ або провести первинну (повторну) комплексну
психолого-педагогічну оцінку розвитку особи.
Для
дітей, які не проходили раніше комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку
особи в ІРЦ, потребують її вперше, перебувають на тимчасово окупованих
територіях та не мають можливості виїхати для проведення комплексної
психолого-педагогічної оцінки розвитку особи, ІРЦ проводить таку оцінку з
використанням доступних для батьків дитини засобів та способів зв’язку.
Зокрема,
батьки можуть подати документи онлайн в кабінеті користувачів в АС ІРЦ, після
чого ІРЦ має доступним для батьків способом (у тому числі, у випадку
відсутності телефонного зв’язку, через мессенджери чи електронною поштою)
встановити зв'язок з батьками ІРЦ та може отримати від батьків фото наявних
додаткових документів, у тому числі медичних, продуктів діяльності дитини
(малюнків, прописів, тощо), незавірених характеристик від педагогічних
працівників, які раніше працювали з дитиною, тощо.
Також,
у випадку неможливості підключення онлайн, для здійснення відповідної оцінки
батьки (інші законні представники дитини) можуть направити відеоматеріали, зняті
особисто, щодо виконання дитиною запропонованих завдань, тощо.
5. Заклад освіти, де буде навчатись
дитина, обирають батьки самостійно, на підставі заяви одного з батьків (інших
законних представників) особи з ООП та висновку про комплексну
психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, що надається ІРЦ, керівник
закладу освіти утворює інклюзивний клас (групу) та організовує інклюзивне
навчання з урахуванням рівня підтримки, рекомендованого ІРЦ.
ВСТУП ДО ІНКЛЮЗИВНОГО КЛАСУ ЧИ ГРУПИ
Згідно з Законом України “Про освіту” батьки мають право обирати заклад освіти, освітню програму, вид і форму здобуття освіти для дитини. Школа чи дитячий садок, до яких звернулись батьки дитини з особливими освітніми потребами, зобов'язані створити інклюзивний клас або групу.
ЯК РОЗПОЧАТИ НАВЧАННЯ ДИТИНИ В ІНКЛЮЗИВНОМУ КЛАСІ АБО ГРУПІ?
- Батьки мають звернутись до інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ) за місцем проживання. До ІРЦ можуть звернутись батьки дітей, віком від 2 до 18 років, які відчувають занепокоєння щодо розвитку дитини, незалежно від наявності в дитини інвалідності чи встановленого діагнозу.
- Фахівці інклюзивно-ресурсного центру проводять комплексну психологічно-педагогічну оцінку дитини.
- Батьки отримують висновок про комплексну оцінку.
- Батьки подають висновок про комплексну оцінку дитини разом із заявою про зарахування до навчального закладу.
- Школа чи дитячий садок обов’язково мають створити інклюзивний клас або групу, якщо батьки подали висновок про комплексну оцінку дитини.
- Наказом директора в закладі освіти створюється команада психолого-педагогічного супроводу, відповідно до Наказу МОН № 609 від 08.06.2018 року, до якої входять: директор закладу чи його заступник, учителі, асистент учителя, практичний психолог, батьки, асистент дитини та всі інші особи, залучені до навчального процесу. Команда супроводу створює індивідуальну програму розвитку (ІПР) дитини.
- Батьки в обов'язковому порядку мають ознайомитись з ІПР та підписати її.
- В інклюзивному класі чи групі мають створити умови для навчання дитини з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку з урахуванням потреб і можливостей учня (учениці).
- До роботи інклюзивного класу чи групи долучають асистента вчителя чи вихователя. Ця людина не є особистим педагогом дитини, а допомагає вчителю чи вихователю проводити освітній процес.
- Якщо фахівці інклюзивно-ресурсного центру у висновку зазначили, що дитина потребує додаткової підтримки, то вона має право на асистента дитини. Роль асистента дитини можуть виконувати батьки, уповноважені ними особи чи соціальні працівники.
Подати заявку на відвідування інклюзивно-ресурсного центру та отримати запрошення на консультацію можна онлайн за допомогою порталу. На цьому порталі можна обрати найближчий ІРЦ, зареєструватись та прийти на прийом у призначений час без черг та очікування.
ЯК ОРГАНІЗУВАТИ РЕЖИМ ДИТИНИ НА ЛІТНІХ КАНІКУЛАХ: ПОРАДИ ДЛЯ БАТЬКІВ
Під час літніх канікул діти мають багато вільного часу і не обтяжені, на їхню думку, більшістю обов'язків школяра. Проте батькам важливо правильно організувати цей час і наповнити його корисностями — інакше стан дитини може погіршитися. Зʼясовуємо разом із психологами ГО «Підтримай дитину», які негативні наслідки може мати відсутність режиму і як цьому запобігти.
Серед найпоширеніших проблем відзначаємо:
- погіршення якості сну;
- виникнення проблем харчової поведінки (голодування, переїдання, порушення функціонування ШКТ тощо);
- зниження (у деяких випадках погіршення) мозкової активності (уваги, пам'яті, мислення тощо);
- розвиток ігрової залежності (постійне перебування у телефоні, за комп'ютером);
- погіршення навичок комунікації через обмеженість соціальних контактів.
Щоб цього уникнути, разом з дитиною виконайте низку простих кроків, що сприятимуть її комплексному розвитку, а у вільний від школи період ще й зроблять щасливою.
Докладніше: https://mon.gov.ua/ua/news/yak-organizuvati-rezhim-ditini-na-litnih-kanikulah-poradi-dlya-batkiv
ЯК ПСИХОЛОГІЧНО ПІДТРИМАТИ ПІДЛІТКА ПІД ЧАС ВСТУПНОЇ КАМПАНІЇ
ЯК ЗАХИСТИТИ ДІТЕЙ ВІД ЗАГРОЗ В ІНТЕРНЕТІ: ПОРАДИ БАТЬКАМ
ЯК ДІТЯМ СКОРОТИТИ ЧАС, ПРОВЕДЕНИЙ ЗА ГАДЖЕТАМИ – ПОРАДИ ВІД ПЕДАГОГІВ ТА ДИТЯЧИХ ПСИХОЛОГІВ.
У межах «Національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки» за ініціативою першої леді України Олени Зеленської педагоги та дитячі психологи телеграм-каналу «Підтримай дитину» продовжують надавати прості рекомендації.
Нині для кожного з нас цифрові гаджети – невід'ємна частина життя. Діти беруть приклад з дорослих, а також використовують девайси під час навчання. Задля того, щоб скоротити час перебування дитини за гаджетами, пропонуємо скористатися такими рекомендаціями.
ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗДОРОВ’Я: ЯК ПОЛЕГШИТИ АДАПТАЦІЮ ДИТИНИ ДО ІНШОГО МІСЦЯ ПРОЖИВАННЯ ВНАСЛІДОК ВИМУШЕНОГО ПЕРЕСЕЛЕННЯ?
Через графік віялового відімкнення електроенергії багато родин тривалий час перебуває у темряві. Діти по-різному реагують на відсутність світла. Хтось із цікавістю приймає й досліджує нові зміни в режимі дня, а для когось, навпаки, це спричиняє стресову реакцію, підвищення рівня тривоги, формування страху.У межах «Національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки» за ініціативою першої леді України Олена Зеленська психологи та педагоги проєкту «Підтримай дитину» https://t.me/pidtrumaidutuny пропонують прості поради, як подолати страх.Докладніше: bit.ly/3DAHJ5e
Під час повітряних тривог, коли чутно вибухи, дуже важливо підтримати дитину, аби уникнути у неї психологічної травми.Докладніше: bit.ly/3FtwjTv
Детальніше:
ПІДТРИМАЙ ДИТИНУ: РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ ДЛЯ ЗБЕРЕЖЕННЯ ТА ПІДВИЩЕННЯ МОТИВАЦІЇ ДО НАВЧАННЯ У ШКОЛЯРІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
У межах
«Національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки» за
ініціативою першої леді України Олени Зеленської експерти телеграм-каналу «Підтримай дитину» підготували рекомендації батькам для
збереження та підвищення мотивації до навчання у школярів початкових класів.
1. Проявляйте інтерес до навчання дитини
(розмовляйте про відносини у школі, вивчайте підручники, читайте книги дитини
тощо).
2. Не лякайте труднощами, які можуть виникати під
час навчання.
3. Не підміняйте собою вчителя (не вимагайте від
дитини більше, ніж їй задано; не надавайте суперечливі з учителем знання та
вміння).
4. Контролюйте час (не більше 2-х годин підготовки
уроків або з перервою 30-40 хв перед наступним періодом розумової роботи) і
якість виконання домашнього завдання (спільно вирішуйте важкі ситуації, але не
замість дитини).
5. З повагою говоріть про школу, вчителів,
однокласників у присутності дитини та з нею.
6. Обговорюйте життєві плани та мрії, визначайте
їхній зв'язок із результатом навчання.
7. Особистим прикладом стимулюйте дитину до
навчання (розповідайте про цікаві та повчальні історії зі свого шкільного
життя, показуйте збережені фотографії, грамоти, атестати та дипломи).
8. Вислуховуйте думки та власні відчуття дитини про
навчання, емоційно підтримуйте її.
9. Створюйте умови захищеності та любові для
почуття впевненості та безпеки дитини під час навчання.
10. Спілкуйтеся із вчителями, показуючи дитині зацікавленість
у її дільності (успішності, спілкуванні, поведінці).
11. Обговорюйте з дитиною позитивну інформацію, яку
принесли з батьківських зборів, а про негативну (залежно від її характеру та
ступеня правопорушення) можна промовчати або у спокійно з‘ясуйте думку дитини.
12. Дозвольте дитині спілкуватися поза школою з однокласниками та друзями, не забороняйте спілкування з ними вдома.
https://mon.gov.ua/ua/news/pidtrimaj-ditinu-rekomendaciyi-batkam-dlya-zberezhennya-ta-pidvishennya-motivaciyi-do-navchannya-u-shkolyariv-pochatkovih-klasiv
Інформація для батьків з Донецької області.
Як пройти комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи?
Відповідно до листа МОН № 1/3710-22 від 28.03.22 року «Про роботу інклюзивно-ресурсних центрів та організацію освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами у період воєнного стану». У зв’язку з російською військовою агресією, бойовими діями на території України та виникненню обставин, що становлять загрозу життю та здоров’ю мирних громадян рекомендуємо організовувати роботу ІРЦ у залежності від конкретної ситуації на тій території, де вони розміщені.
На території Донецької області, у період воєнного стану заклади освіти та установи працюють в дистанційному форматі. ІРЦ Донецької області також працюють в дистанційному форматі.
Як пройти комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи?
1. Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку, проводиться фахівцями ІРЦ тільки в очному форматі. Тому, батькам (одному з батьків) або інших законних представників особи з особливими освітніми потребами, необхідно звернутись до ІРЦ, які знаходяться в безпечному місті та працюють в очному форматі.
2. Перед проведенням комплексної оцінки керівник (директор) інклюзивно-ресурсного центру або уповноважені ним працівники проводять первинний прийом заявників, визначають час, місце та дату проведення комплексної оцінки та встановлюють наявність у них таких документів:
• документи, що посвідчують особу заявників;
• свідоцтво про народження дитини;
• інші документів, що посвідчують особу, якій проводитиметься комплексна оцінка.
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) можуть надаватися копії документів, що посвідчують особу дитини, особу батьків (інших законних представників) дитини, повнолітньої особи, свідоцтва про народження дитини або пред’являтися документи з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія).
3. У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для дітей, які переїхали на тимчасове місце проживання, комплексна оцінка проводиться протягом тижня з моменту подання звернення (заяви).
4. У разі, якщо під час воєнного стану висновок, що надавався ІРЦ до введення воєнного стану було втрачено, батьки (інші законні представники) особи з ООП можуть отримати копію висновку на порталі АС «ІРЦ» (https://ircenter.gov.ua/) або у відповідному мобільному додатку. Якщо самостійно отримати копію висновку не можливо, батьки (інші законні представники) особи з ООП можуть звернутися до ІРЦ за місцем тимчасового проживання особи, отримати копію висновку за допомогою фахівців ІРЦ або провести первинну (повторну) комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи.
5. Заклад освіти, де буде навчатись дитина, обирають батьки самостійно, на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) особи з ООП та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, що надається ІРЦ, керівник закладу освіти утворює інклюзивний клас (групу) та організовує інклюзивне навчання з урахуванням рівня підтримки, рекомендованого ІРЦ.
Отже, батькам (або особам, які їх замінюють) дітей, яким необхідно отримати первинний висновок про комплексну оцінку, необхідно, виїхати на тимчасове місце проживання, звернутись до ІРЦ, який знаходиться на цій території, щодо проведення первинної (повторної) комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи.
ЩО РОБИТИ БАТЬКАМ ДІТЕЙ З ООП, ЯКЩО ЇМ ПОТРІБНО ОТРИМАТИ КОПІЮ ВИСНОВКУ ПРО КОМПЛЕКСНУ ОЦІНКУ?
В умовах війни багато хто вимушено переїжджає в інші регіони України та за кордон. Не завжди під час переїзду українці мають можливість узяти з собою всі документи, а в деяких випадках документи могли бути втрачені. Проте наразі можна отримати копію висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи в автоматизованій системі АС ІРЦ.
Інструкція щодо завантаження документів тут.
Нагадуємо, інклюзивно-ресурсні центри продовжують свою роботу з врахуванням безпекової ситуації. Адже головна мета – забезпечити навчання та допомогу для всіх дітей. Ви завжди можете звернутися до найближчого ІРЦ і отримати необхідні консультації та допомогу.
__________________________________________________
«Як допомогти дитині впоратися зі стресом»
___________________________________________________
Шановні батьки!
На порталі АС ІРЦ (https://ircenter.gov.ua/) розміщені інструктивно-методичні матеріали для батьків щодо користування порталом. Крім цього, у розділі для батьків Ви можете знайти для себе багато корисної інформації.
____________________________________________________
ДО УВАГИ БАТЬКІВ!
Шановні батьки, звертаємо Вашу увагу на те, що у Донецькій області функціонує мережа із 27 інклюзивно-ресурсних центрів.
____________________________________________________
«Дитина – це зелений паросток,
з якого починається могутнє дерево людської думки,
діяльності, вчинків, пристрастей, поривань, зіткнень».
В. Сухомлинський
Виховання та навчання кожної дитини відбувається за певних умов і під впливом інших осіб. Кожному, хто виховує та навчає дітей з особливими освітніми потребами, завжди потрібно пам’ятати слова великого вченого І. Павлова: “…Ніщо не залишається непорушним, а все завжди може змінитися на краще. Аби тільки були створені відповідні умови ”.
Яка ж основна умова
успішного виховання дітей в сім’ї?
Виховуючи дитину з особливими освітніми потребами, треба навчитися:
• поважати свою дитину;
• сприймати її такою, як вона є;
• дозволяти їй бути собою;
• хвалити і заохочувати до пізнання нового;
• стимулювати до дії через гру;
• розмовляти з дитиною, слухати її, спостерігати за нею;
• підкреслювати її сильні сторони;
• впливати на дитину проханням – це найефективніший спосіб давати їй інструкції.
Шановні батьки, не
забувайте, що сім’я – це середовище емоційної безпеки:
- виховуйте дитину в атмосфері любові, поваги та добра;
- дотримуйтеся постійного режиму дня;
- позбавтеся усіх чинників, що можуть спричинити у дитини страх чи негативну емоційну реакцію.
___________________________________________________________________
ПАМ’ЯТКА
Шановні батьки!
Дитині з особливими освітніми потребами варто постійно приділяти батьківську увагу та підтримку. Навчання такої дитини загальноприйнятим правилам поведінки в суспільстві потребує часу, тому треба навчитися взаємодіяти і спілкуватися з нею.
Пам’ятайте, що особливості поведінки дитини з особливими освітніми потребами в кожному конкретному випадку зумовлені певними причинами: проблемами під час вагітності, ускладненням під час пологів, психосоціальними причинами (стиль виховання в сім’ї).
Усвідомте, що виховання та навчання дитини з особливими освітніми потребами– це довготривалий, складний процес, що потребує Вашого уміння, терпіння, знання.
Навчіться давати інструкції: вони повинні бути короткими, не більше 3-4 слів. В іншому разі дитина просто «виключиться» і не почує Вас.
У взаєминах з дитиною не допускайте «вседозволеності», інакше дитина буде маніпулювати Вами. Чітко визначіть і обговоріть з дитиною, що можна, а що не можна робити вдома, в школі, в садочку.
Для підняття самооцінки, віри дитини в свої можливості – хваліть її за успіхи і досягнення, навіть самі незначні.
У повсякденному спілкуванні з дитиною з особливими освітніми потребами уникайте різких заперечень, тому що такі діти є імпульсивними і відразу ж відреагують на заборону непослухом або вербальною агресією. В цьому випадку треба говорити з дитиною спокійно і стримано, бажано дати можливість вибору для малюка.
Разом з дитиною визначте систему заохочень і покарань за хорошу і погану поведінку. Визначте систему правил поведінки дитини в садочку, в школі, вдома. Просіть дитину вголос промовляти ці правила.
Старанно, своєчасно виконуйте побажання і завдання педагогів. Не нехтуйте порадами педагогів щодо необхідності консультування та лікування у лікарів–фахівців.
Намагайтеся щоденно закріплювати завдання, по можливості, в ігровій формі. Допомагайте дитині, але не виконуйте завдання за неї.
Якщо дитина втомилася – дайте їй невеликий відпочинок, або займіть її іншою діяльністю.
Не вимагайте від дитини більше, ніж вона може.
Шановні батьки!
Відео-заняття «Інклюзивно-ресурсний центр – пошуки підтримки».
- Яку роль відіграють ІРЦ в забезпеченні права кожної дитини на освіту?
- Які послуги надають інклюзивно-ресурсні центри?
- Як до них звернутися і отримати допомогу фахівців у складанні освітнього маршруту Вашої дитини?
Шановні батьки!
Відповіді на ці та інші питання Ви отримаєте, коли переглянете наступне відео-заняття в рамках літньої онлайн-школи "Консалтинговий центр організації початкової освіти" «Інклюзивно-ресурсний центр – пошуки підтримки».
https://www.youtube.com/watch?v=4OgG57ZwOoM&feature=youtu.be
Немає коментарів:
Дописати коментар