Для батьків

ЯК ОРГАНІЗУВАТИ РЕЖИМ ДИТИНИ НА ЛІТНІХ КАНІКУЛАХ: ПОРАДИ ДЛЯ БАТЬКІВ

Під час літніх канікул діти мають багато вільного часу і не обтяжені, на їхню думку, більшістю обов'язків школяра. Проте батькам важливо правильно організувати цей час і наповнити його корисностями — інакше стан дитини може погіршитися. Зʼясовуємо разом із психологами ГО «Підтримай дитину», які негативні наслідки може мати відсутність режиму і як цьому запобігти.

Серед найпоширеніших проблем відзначаємо:

  • погіршення якості сну;
  • виникнення проблем харчової поведінки (голодування, переїдання, порушення функціонування ШКТ тощо);
  • зниження (у деяких випадках погіршення) мозкової активності (уваги, пам'яті, мислення тощо);
  • розвиток ігрової залежності (постійне перебування у телефоні, за комп'ютером);
  • погіршення навичок комунікації через обмеженість соціальних контактів.

Щоб цього уникнути, разом з дитиною виконайте низку простих кроків, що сприятимуть її комплексному розвитку, а у вільний від школи період ще й зроблять щасливою.

Докладніше: https://mon.gov.ua/ua/news/yak-organizuvati-rezhim-ditini-na-litnih-kanikulah-poradi-dlya-batkiv

Додаткові матеріали ви можете знайти в телеграм-каналі «Підтримай дитину».

ЯК ПСИХОЛОГІЧНО ПІДТРИМАТИ ПІДЛІТКА ПІД ЧАС ВСТУПНОЇ КАМПАНІЇ


Вступ до закладів професійної, фахової передвищої або вищої освіти є досить стресовим фактором для підлітків та їхніх  батьків, адже діти та дорослі розуміють відповідальність вибору, відчувають тривожність щодо успішності вступної кампанії. Психологи ГО «Підтримай дитину» підготували поради для батьків, як підтримати підлітка під час вступу.

ЯК ЗАХИСТИТИ ДІТЕЙ ВІД ЗАГРОЗ В ІНТЕРНЕТІ: ПОРАДИ БАТЬКАМ




ЯК ДІТЯМ СКОРОТИТИ ЧАС, ПРОВЕДЕНИЙ ЗА ГАДЖЕТАМИ – ПОРАДИ ВІД ПЕДАГОГІВ ТА ДИТЯЧИХ ПСИХОЛОГІВ.

У межах «Національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки» за ініціативою першої леді України Олени Зеленської педагоги та дитячі психологи телеграм-каналу «Підтримай дитину» продовжують надавати прості рекомендації.

Нині для кожного з нас цифрові гаджети – невід'ємна частина життя. Діти беруть приклад з дорослих, а також використовують девайси під час навчання. Задля того, щоб скоротити час перебування дитини за гаджетами, пропонуємо скористатися такими рекомендаціями.



ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗДОРОВ’Я: ЯК ПОЛЕГШИТИ АДАПТАЦІЮ ДИТИНИ ДО ІНШОГО МІСЦЯ ПРОЖИВАННЯ ВНАСЛІДОК ВИМУШЕНОГО ПЕРЕСЕЛЕННЯ?

У межах «Національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки» за ініціативою першої леді України Олени Зеленської педагоги та психологи телеграм-каналу «Підтримай дитину» надали актуальні поради.

Через графік віялового відімкнення електроенергії багато родин тривалий час перебуває у темряві. Діти по-різному реагують на відсутність світла. Хтось із цікавістю приймає й досліджує нові зміни в режимі дня, а для когось, навпаки, це спричиняє стресову реакцію, підвищення рівня тривоги, формування страху.
У межах «Національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки» за ініціативою першої леді України Олена Зеленська психологи та педагоги проєкту «Підтримай дитину» https://t.me/pidtrumaidutuny пропонують прості поради, як подолати страх.
Докладніше: bit.ly/3DAHJ5e

Під час повітряних тривог, коли чутно вибухи, дуже важливо підтримати дитину, аби уникнути у неї психологічної травми.
Докладніше: bit.ly/3FtwjTv
Подбай про себе 👉 https://t.me/PodbayProSebe




Детальніше: 



ПІДТРИМАЙ ДИТИНУ: РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ ДЛЯ ЗБЕРЕЖЕННЯ ТА ПІДВИЩЕННЯ МОТИВАЦІЇ ДО НАВЧАННЯ У ШКОЛЯРІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

У межах «Національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки» за ініціативою першої леді України Олени Зеленської експерти телеграм-каналу «Підтримай дитину» підготували рекомендації батькам для збереження та підвищення мотивації до навчання у школярів початкових класів.

1. Проявляйте інтерес до навчання дитини (розмовляйте про відносини у школі, вивчайте підручники, читайте книги дитини тощо).

2. Не лякайте труднощами, які можуть виникати під час навчання.

3. Не підміняйте собою вчителя (не вимагайте від дитини більше, ніж їй задано; не надавайте суперечливі з учителем знання та вміння).

4. Контролюйте час (не більше 2-х годин підготовки уроків або з перервою 30-40 хв перед наступним періодом розумової роботи) і якість виконання домашнього завдання (спільно вирішуйте важкі ситуації, але не замість дитини).

5. З повагою говоріть про школу, вчителів, однокласників у присутності дитини та з нею.

6. Обговорюйте життєві плани та мрії, визначайте їхній зв'язок із результатом навчання.

7. Особистим прикладом стимулюйте дитину до навчання (розповідайте про цікаві та повчальні історії зі свого шкільного життя, показуйте збережені фотографії, грамоти, атестати та дипломи).

8. Вислуховуйте думки та власні відчуття дитини про навчання, емоційно підтримуйте її.

9. Створюйте умови захищеності та любові для почуття впевненості та безпеки дитини під час навчання.

10. Спілкуйтеся із вчителями, показуючи дитині зацікавленість у її дільності (успішності, спілкуванні, поведінці).

11. Обговорюйте з дитиною позитивну інформацію, яку принесли з батьківських зборів, а про негативну (залежно від її характеру та ступеня правопорушення) можна промовчати або у спокійно з‘ясуйте думку дитини.

12. Дозвольте дитині спілкуватися поза школою з однокласниками та друзями, не забороняйте спілкування з ними вдома.

https://mon.gov.ua/ua/news/pidtrimaj-ditinu-rekomendaciyi-batkam-dlya-zberezhennya-ta-pidvishennya-motivaciyi-do-navchannya-u-shkolyariv-pochatkovih-klasiv



Інформація для батьків з Донецької області.

Як пройти комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи?

Відповідно до листа МОН № 1/3710-22 від 28.03.22 року «Про роботу інклюзивно-ресурсних центрів та організацію освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами у період воєнного стану». У зв’язку з російською військовою агресією, бойовими діями на території України та виникненню обставин, що становлять загрозу життю та здоров’ю мирних громадян рекомендуємо організовувати роботу ІРЦ у залежності від конкретної ситуації на тій території, де вони розміщені.

На території Донецької області, у період воєнного стану заклади освіти та установи працюють в дистанційному форматі. ІРЦ Донецької області також працюють в дистанційному форматі.

Як пройти комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи?

1. Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку, проводиться фахівцями ІРЦ тільки в очному форматі. Тому, батькам (одному з батьків) або інших законних представників особи з особливими освітніми потребами, необхідно звернутись до ІРЦ, які знаходяться в безпечному місті та працюють в очному форматі.

2. Перед проведенням комплексної оцінки керівник (директор) інклюзивно-ресурсного центру або уповноважені ним працівники проводять первинний прийом заявників, визначають час, місце та дату проведення комплексної оцінки та встановлюють наявність у них таких документів:

•          документи, що посвідчують особу заявників;

•          свідоцтво про народження дитини;

•          інші документів, що посвідчують особу, якій проводитиметься комплексна оцінка.

У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) можуть надаватися копії документів, що посвідчують особу дитини, особу батьків (інших законних представників) дитини, повнолітньої особи, свідоцтва про народження дитини або пред’являтися документи з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія).

3. У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для дітей, які переїхали на тимчасове місце проживання, комплексна оцінка проводиться протягом тижня з моменту подання звернення (заяви).

4. У разі, якщо під час воєнного стану висновок, що надавався ІРЦ до введення воєнного стану було втрачено, батьки (інші законні представники) особи з ООП можуть отримати копію висновку на порталі АС «ІРЦ» (https://ircenter.gov.ua/) або у відповідному мобільному додатку. Якщо самостійно отримати копію висновку не можливо, батьки (інші законні представники) особи з ООП можуть звернутися до ІРЦ за місцем тимчасового проживання особи, отримати копію висновку за допомогою фахівців ІРЦ або провести первинну (повторну) комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи.

5. Заклад освіти, де буде навчатись дитина, обирають батьки самостійно, на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) особи з ООП та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, що надається ІРЦ, керівник закладу освіти утворює інклюзивний клас (групу) та організовує інклюзивне навчання з урахуванням рівня підтримки, рекомендованого ІРЦ.

Отже, батькам (або особам, які їх замінюють) дітей, яким необхідно отримати первинний висновок про комплексну оцінку, необхідно, виїхати на тимчасове місце проживання, звернутись до ІРЦ, який знаходиться на цій території, щодо проведення первинної (повторної) комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи.


ЩО РОБИТИ БАТЬКАМ ДІТЕЙ З ООП, ЯКЩО ЇМ ПОТРІБНО ОТРИМАТИ КОПІЮ ВИСНОВКУ ПРО КОМПЛЕКСНУ ОЦІНКУ?


В умовах війни багато хто вимушено переїжджає в інші регіони України та за кордон. Не завжди під час переїзду українці мають можливість узяти з собою всі документи, а в деяких випадках документи могли бути втрачені. Проте наразі можна отримати копію висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи в автоматизованій системі АС ІРЦ.

Інструкція щодо завантаження документів тут.

Нагадуємо, інклюзивно-ресурсні центри продовжують свою роботу з врахуванням безпекової ситуації. Адже головна мета – забезпечити навчання та допомогу для всіх дітей. Ви завжди можете звернутися до найближчого ІРЦ і отримати необхідні консультації та допомогу.


__________________________________________________

«Як допомогти дитині впоратися зі стресом»


Як впоратися з реакцією дитини на тяжку подію:

Страх – це нормальна реакція на будь-яку небезпеку, що загрожує нашому життю або безпеці.

Чого бояться діти після катастрофи?

* Вони бояться повторної катастрофи, травм і смерті

* Вони бояться розлуки з родиною

* Вони бояться залишитися на самоті

Ми повинні визнати, що перелякана дитина – це сильно перелякана людина, у якої всі реакції продиктовані інстинктами!

Перший крок з боку батьків повинен полягати в тому, щоб зрозуміти, які саме страхи і тривоги відчувають діти.

Дії батьків:

1. Дуже важливо, щоб всі члени сім’ї залишались разом! (не варто віддавати дітей в санаторії одразу після переїзду чи пережитої травматичної ситуації).

2. Дітей слід заспокоювати як словами, так і вчинками.

3. Прислухайтеся до розповідей дітей про їх страхи.

4. Прислухайтеся до розповідей дітей про те, що вони відчувають і думають з приводу ситуації; проявляйте позитивне ставлення до цих розповідей.

5. Роз’ясніть дітям відомі вам факти, що стосуються тяжкої події, вислухайте реакцію дітей.

6. Запропонуйте дітям поговорити.

7. Незважаючи на дитячі страхи, як самі діти так і всі члени сім’ї повинні продовжувати нормальну діяльність: гратися, читати книги, мити посуд, готувати їжу…

8. Спілкуйтеся і дійте у співпраці зі службами допомоги (психологами, соціальними працівниками, вчителями, вихователями)

Кроки для стабілізації ситуації з боку батьків.

Будьте уважними до змін у поведінці дитини. Зверніться (зателефонуйте) до лікаря, психолога, психотерапевта, якщо стан дитини викликає занепокоєння.

___________________________________________________

Шановні батьки! 

На порталі АС ІРЦ (https://ircenter.gov.ua/) розміщені інструктивно-методичні матеріали для батьків щодо користування порталом. Крім цього, у розділі для батьків Ви можете знайти для себе багато корисної інформації.   


____________________________________________________

ДО УВАГИ БАТЬКІВ!

Шановні батьки, звертаємо Вашу увагу на те, що у Донецькій області функціонує мережа із 27 інклюзивно-ресурсних центрів. 

    Всі інклюзивно-ресурсні центри області працюють на порталі інклюзивної освіти в системі автоматизації роботи ІРЦ, яка покликана спростити комунікацію між батьками дітей з особливими освітінми потребами та інклюзивно-ресурсними центрами.
    За допомогою порталу Ви можете подати заяву до інклюзивно-ресурсного центру онлайн; отримати запрошення на проходження комплексного оцінювання, отримати консультацію фахівців, спостерігати за проведенням занять із дитиною.

____________________________________________________

«Дитина – це зелений паросток,

з якого починається могутнє дерево людської думки,

діяльності, вчинків, пристрастей, поривань, зіткнень».

В. Сухомлинський

 

Виховання та навчання кожної дитини відбувається за певних умов і під впливом інших осіб. Кожному, хто виховує та навчає дітей з особливими освітніми потребами, завжди потрібно пам’ятати слова великого вченого І. Павлова: “…Ніщо не залишається непорушним, а все завжди може змінитися на краще. Аби тільки були створені відповідні умови ”.                                            

Яка ж основна умова успішного виховання дітей в сім’ї? 

 

Виховуючи дитину з особливими освітніми потребами, треба навчитися:

• поважати свою дитину;

• сприймати її такою, як вона є;

• дозволяти їй бути собою;

• хвалити і заохочувати до пізнання нового;

• стимулювати до дії через гру;

• розмовляти з дитиною, слухати її, спостерігати за нею;

• підкреслювати її сильні сторони;

• впливати на дитину проханням – це найефективніший спосіб давати їй інструкції.

Шановні батьки, не забувайте, що сім’я – це середовище емоційної безпеки:

- виховуйте дитину в атмосфері любові, поваги та добра;

- дотримуйтеся постійного режиму дня;

- позбавтеся усіх чинників, що можуть спричинити у дитини страх чи негативну емоційну реакцію.

___________________________________________________________________

ПАМЯТКА

Шановні батьки!

Дитині з особливими освітніми потребами варто постійно приділяти батьківську увагу та підтримку. Навчання такої дитини загальноприйнятим правилам поведінки в суспільстві потребує часу, тому треба навчитися взаємодіяти і спілкуватися з нею.

Пам’ятайте, що особливості поведінки дитини з особливими освітніми потребами в кожному конкретному випадку зумовлені певними причинами: проблемами під час вагітності, ускладненням під час пологів, психосоціальними причинами (стиль виховання в сім’ї).

Усвідомте, що виховання та навчання дитини з особливими освітніми потребами– це довготривалий, складний процес, що потребує Вашого уміння, терпіння, знання.

Навчіться давати інструкції: вони повинні бути короткими, не більше 3-4 слів. В іншому разі дитина просто «виключиться» і не почує Вас.

У взаєминах з дитиною не допускайте «вседозволеності», інакше дитина буде маніпулювати Вами. Чітко визначіть і обговоріть з дитиною, що можна, а що не можна робити вдома, в школі, в садочку.

Для підняття самооцінки, віри дитини в свої можливості – хваліть її за успіхи і досягнення, навіть самі незначні.

У повсякденному спілкуванні з дитиною з особливими освітніми потребами уникайте різких заперечень, тому що такі діти є імпульсивними і відразу ж відреагують на заборону непослухом або вербальною агресією. В цьому випадку треба говорити з дитиною спокійно і стримано, бажано дати можливість вибору для малюка.

Разом з дитиною визначте систему заохочень і покарань за хорошу і погану поведінку. Визначте систему правил поведінки дитини в садочку, в школі, вдома. Просіть дитину вголос промовляти ці правила.

Старанно, своєчасно виконуйте побажання і завдання педагогів. Не нехтуйте порадами педагогів щодо необхідності консультування та лікування у лікарів–фахівців.

Намагайтеся щоденно закріплювати завдання, по можливості, в ігровій формі. Допомагайте дитині, але не виконуйте завдання за неї.

Якщо дитина втомилася – дайте їй невеликий відпочинок, або займіть її іншою діяльністю.

Не вимагайте від дитини більше, ніж вона може.


___________________________________________________________________

Консультативний центр ранньої підтримки дітей із порушеннями зору «Промінчик».
На базі Слов’янської спеціальної школи №23 Донецької облради працює консультативний центр ранньої підтримки дітей із порушеннями зору «Промінчик». Головна задача: надання своєчасної професійної консультативної допомоги та психолого-педагогічної підтримки батькам, педагогам, дітям із порушеннями зору та їх сім’ям.
Контакти: Слов'янська спеціальна школа №23 Донецької обласної ради. Адреса: м.Слов'янськ, вул. Торська, 2 Сайт: http://shkola-internat.org.ua Контактні особи: Дьогтєва Олена Євгенівна - педагог раннього втручання (тел.+380507033087); Соколова Лариса Іванівна – керівник КЦ “Промінчик” (тел. +380954626500).


                        Анкета для батьків "Щодо отримання послуг в інклюзивно-                                                      ресурсних центрах"

Шановні батьки!

Пропонуємо Вам відповісти на запитання анкети. Уважно прочитайте кожне запитання  за посиланням  https://forms.gle/rgML5AXtSAR3M64y6 та поставте позначку поруч з обраним варіантом. На деякі питання відповідь потрібно надрукувати. Анкета анонімна. Результати опитування будуть використані тільки в узагальненому вигляді.
Дякуємо за співпрацю!


Відео-заняття «Інклюзивно-ресурсний центр – пошуки підтримки».


  • Яку роль відіграють ІРЦ в забезпеченні права кожної дитини на освіту? 
  • Які послуги надають інклюзивно-ресурсні центри? 
  • Як до них звернутися і отримати допомогу фахівців у складанні освітнього маршруту Вашої дитини?   

Шановні батьки! 

Відповіді на ці та інші питання Ви отримаєте, коли переглянете наступне відео-заняття в рамках літньої онлайн-школи "Консалтинговий центр організації початкової освіти" «Інклюзивно-ресурсний центр – пошуки підтримки».

               https://www.youtube.com/watch?v=4OgG57ZwOoM&feature=youtu.be

Консультативна допомога  батькам (законним представникам) дітей з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку їх дітей.

ПОШУКИ ПІДТРИМКИ
Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами, зокрема дитини з особливостями психофізичного розвитку, в умовах загальноосвітнього закладу.



Основними правами батьків є: вибір закладу освіти або забезпечення домашньої повноцінної освіти.
В Законі України “Про освіту” в статтях 53 і 54 вказано на основні права і обов’язки батьків у вихованні дітей, зокрема, відзначено, що на батьків покладено однакову відповідальність за виховання і розвиток дитини. Обов’язками батьків є:
Постійно дбати про фізичне здоров’я і психічний стан дитини, створювати належні умови для розвитку їх природних здібностей.
Поважати гідність дитини, виховувати працелюбність, почуття доброти, милосердя, шанобливе ставлення до Вітчизни, рідної мови, культури, сім’ї.
Сприяти здобуттю освіти в загальноосвітніх навчально-виховних закладах або здобувати домашню освіту.
Як отримати більше інформації!
ВАМ потрібно дізнатися про існуючі послуги, які пропонують у місцевій громаді, про фахівців, які можуть бути корисними для вашої дитини та багато іншого.
Медичні та реабілітаційні послуги мають гармонійно чергуватися з відпочинком та спільною грою на майданчику вашої дитини з іншими малюками.
Візьміть до уваги, що:  необхідно використовувати різні джерела інформації, але аналізуйте її, тому що в наш швидкоплинний час  інформація може бути застарілою. Інформація може носити суб’єктивний характер та не відповідати потребам вашої дитини.
Позитивний вплив на ваш настрій  матиме спілкування з іншими батьками, які мають дітей з особливими потребами.
Приймайте участь у заходах, які пропонують у вашій громаді для батьків.
Звертайтесь до інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ), які створені та працюють за вашим місцем проживання, фахівці ІРЦ (практичні психологи, вчителі-дефектологи) мають усю необхідну інформацію, щоб допомогти Вам у складанні освітнього маршруту вашої дитини.
На що вам потрібно звертати увагу.
Інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ) - це установа, яка створена з метою реалізації права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі, у закладах професійної (професійно-технічної) освіти та інших навчальних закладах, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу.
Черговим досягненням на шляху розвитку інклюзії в Україні стало реформування існуючої системи психолого-медико-педагогічних консультацій (ПМПК) у сучасні інклюзивно-ресурсні центри, що покликані допомагати дітям отримати якісну освіту та жити повноцінним суспільним життям.
 На сьогодні в Донецькій області створено  та працюють – 29 інклюзивно-ресурсних центрів.
Із метою забезпечення методичного супроводу роботи інклюзивно-ресурсних центрів створено ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти на базі Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.

Інклюзивно-ресурсні центри Донецької області: https://drive.google.com/open?id=1ecoGjTfqO-zlXOriHbjWq6ZA-LrbSbH8&usp=sharing

Перелік документів, необхідних для проведення комплексної оцінки
• документи, що посвідчують особу батьків (одного з батьків) або законних представників;
• свідоцтво про народження дитини;
• індивідуальна програма реабілітації дитини з інвалідністю (у разі інвалідності) видається лікарсько-консультативними комісіями лікувально-профілактичних закладів, згідно з Наказом МОЗ України від 08.10.2007 № 623;
• форма первинної облікової документації № 112/0 “Історія розвитку дитини”, визначена Наказом МОЗ «Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров’я, які надають
амбулаторно-поліклінічну допомогу населенню, незалежно від підпорядкування та форми власності» від 28.07.2014 № 527, у разі потреби – довідка від психіатра.
• У разі коли дитина з особливими освітніми потребами здобуває дошкільну або загальну середню освіту, до заяви можуть додаватися:
- психолого-педагогічна характеристика дитини із зазначенням динаміки та якості засвоєння знань під час навчання, підготовлена відповідним педагогічним працівником та затверджена керівником відповідного навчального закладу;
- зошити з рідної мови, математики, результати навчальних досягнень (для дітей, які здобувають загальну середню освіту), малюнки, інші творчі роботи дитини;
- документи щодо додаткових обстежень дитини.
• У разі коли дитині з особливими освітніми потребами вже надавалася психолого-педагогічні, корекційно-розвиткові послуги, до ІРЦ подаються:
- попередні рекомендації щодо проведення комплексної оцінки;
- висновок відповідних фахівців щодо результатів надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг із зазначенням динаміки розвитку дитини згідно з індивідуальною програмою розвитку.


ЯК ЗВЕРНУТИСЯ ДО ІРЦ?
До ІРЦ батьки можуть звернутися особисто або подати електронну заявку.
За допомогою порталу інклюзивної освіти  http://ircenter.gov.ua/ батьки можуть:
подати заяву до інклюзивно-ресурсного центру, не виходячи з дому;
отримати запрошення на проходження комплексного оцінювання (адреса, дата, час);
зберігати заяву та висновок в електронному вигляді;
контролювати проведення занять з дитиною.

Поширені запитання батьків та відповіді на них.
1. Хто приймає рішення про відкриття інклюзивного класу? Керівник загальноосвітнього навчального закладу на підставі заяви батьків або законних представників дитини з особливими освітніми потребами, висновку психолого-медико-педагогічної консультації або висновку ІРЦ та за підтримки відповідного органу управління освітою організовує клас з інклюзивним навчанням, створює необхідну матеріально-технічну та навчально-методичну базу, здійснює добір відповідних педагогічних працівників тощо. (Відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого постановою КМУ від 15 серпня 2011 р. № 872, зі змінами  від 9 серпня 2017 р. № 588).
2. Як здійснюється зарахування дитини з особливими освітніми потребами до інклюзивного класу? Зарахування дітей з особливими освітніми потребами до класів з інклюзивним навчанням здійснюється в установленому порядку відповідно до висновку інклюзивно-ресурсного центру та на підставі заяви батьків.
3. Яка наповнюваність класів з інклюзивним навчанням? Для забезпечення ефективності навчально-виховного процесу у класі з інклюзивним навчанням кількість учнів з особливими освітніми потребами становить:
одна - три дитини із числа дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, зниженим зором чи слухом, легкими інтелектуальними порушеннями тощо;
не більш як двоє дітей із числа дітей сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями мовлення, у тому числі з дислексією, розладами спектра аутизму, іншими складними порушеннями розвитку (порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату в поєднанні з інтелектуальними порушеннями чи затримкою психічного розвитку) або тих, що пересуваються на візках.” (Відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого постановою КМУ від 15 серпня 2011 р. № 872, зі змінами  від 9 серпня 2017 р. № 588).
4. Які основні вимоги повинні бути виконані у закладі для організації інклюзивного навчання? Для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами (дітей з порушеннями фізичного та психічного розвитку) у закладах загальної середньої освіти створюються умови для:
• забезпечення безперешкодного доступу до будівель та приміщень такого закладу дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, зокрема тих, що пересуваються на візках, та дітей з вадами зору;
• забезпечення необхідними навчальнометодичними і наочно-дидактичними посібниками та індивідуальними технічними засобами навчання;
• облаштування кабінетів учителя-дефектолога, психологічного розвантаження, логопедичного для проведення корекційно-розвиткових занять;
• забезпечення відповідними педагогічними кадрами
5. Хто несе відповідальність за організацію, стан та якість інклюзивного навчання? Власник закладу освіти виділяє в установленому порядку кошти для забезпечення безперешкодного доступу до будівель та приміщень таких закладів дітей з особливими освітніми потребами, створення відповідної матеріально-технічної та методичної бази, забезпечує підвищення кваліфікації педагогічних працівників з питань надання освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами у класах з інклюзивним навчанням, сприяє впровадженню інноваційної діяльності, здійснює заходи щодо придбання транспортних засобів для підвезення таких дітей до місця навчання та додому. Власник та керівник закладу освіти несуть відповідальність за організацію, стан та якість інклюзивного навчання.
6. За якими програмами та підручниками навчаються діти у інклюзивному класі? Навчання у класах з інклюзивним навчанням здійснюється за освітніми програмами, підручниками та посібниками, рекомендованими МОН для закладів освіти, у тому числі спеціальними підручниками
7. Які  основні функції  асистента вчителя/вихователя?
Основні функції асистента вчителя/вихователя :
- спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб;
- участь в організації освітнього процесу дитини з ООП;
- участь у розробці ІПP;
- участь у підготовці індивідуального навчального плану та індивідуальної навчальної програми/індивідуального освітнього плану (для закладів дошкільної освіти);
- адаптація освітнього середовища; навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини з ООП;
- оцінка спільно з вчителем/вихователем рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР;
- підготовка інформації для учасників засідання Команди супроводу за результатами спостереження за дитиною щодо її індивідуальних особливостей, інтересів та потреб;
- надання інформації батькам, педагогічним працівникам щодо особливостей розвитку дитини з ООП. (наказ МОН України від 08.06.2018 року № 609 «Пpo затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти»)
8. Як відбувається освітній процес у класах з інклюзивним навчанням? Освітній процес у класах з інклюзивним навчанням здійснюється відповідно до робочого навчального плану загальноосвітнього навчального закладу, складеного на основі типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів.
Відповідно до особливостей інтелектуального розвитку учня може розроблятися індивідуальний навчальний план та індивідуальна навчальна програма.
(Відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого постановою КМУ від 15 серпня 2011 р. № 872, зі змінами  від 9 серпня 2017 р. № 588)
9. За якими критеріями оцінюються учні з особливими освітніми потребами? Оцінювання навчальних досягнень дітей з особливими освітніми потребами здійснюється згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів та обсягом матеріалу, визначеним індивідуальною навчальною програмою. Система оцінювання навчальних досягнень дітей з особливими освітніми потребами повинна бути стимулюючою.

Вибір – за вами.
Вибір форми навчання дитини з особливостями психофізичного розвитку (спеціальна школа чи загальноосвітня) є прерогативою батьків. Це право ВАМ  надають основні законодавчі освітні документи (Закони “Про освіту”, “Про загальну середню освіту” та ін.). Втім, це рішення варто приймати спільно з фахівцями – медиками, педагогами, які допоможуть зважити всі “за” і “проти, керуючись гаслом “ не зашкодь”!
Вибір має бути обґрунтованим.

Список використаних джерел та посилання:
1. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VІІІ.
2. Постанова Кабінету Міністрів України від 9 серпня 2017 р. № 588 «Про внесення змін до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах».
3. Постанова Кабінету Міністрів України від 12.07.2017 року № 545 «Про затвердження положення про інклюзивно-ресурсний центр».
4. Постанова Кабінету Міністрів України від 14.02.2017 № 88 «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами».
5. Постанова Кабінету Міністрів України від 15.08.2011 року № 872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах».
6. Наказ Міністерства освіти і науки України від 08.06.2018 № 609 «Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП в закладі загальної середньої та дошкільної освіти»
7. Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів: навчально-методичний посібник / За заг. ред. М.А. Порошенко та ін. – Київ : 2018. – 252 с.
8. Портал інклюзивної освіти  http://ircenter.gov.ua/
9. Нова українська школа концептуальні засади реформування середньої школи, 2017
10. Путівник для батьків дітей з особливими освітніми потребами: Навчально-методичний посібник у 9 книгах / За заг. ред. Колупаєвої А.А. – Київ, 2010. – 363 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар