
В Україні створюються рівні умови доступу до
освіти. Ніхто не може бути обмежений у праві на здобуття освіти. Держава
створює умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами з
урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів. Особа
має право здобувати освіту в різних формах або поєднуючи їх. Основними формами
здобуття освіти є:
індивідуальна (екстернатна, сімейна (домашня), педагогічний
патронаж, на робочому місці (на виробництві);
Початкова освіта здобувається, як правило, з шести
років. Діти, яким на початок навчального року виповнилося сім років, повинні
розпочинати здобуття початкової освіти цього ж навчального року.
Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття початкової
освіти з іншого віку, а тривалість здобуття ними початкової та базової
середньої освіти може бути подовжена з доповненням освітньої програми
корекційно-розвитковим складником. Особливості здобуття такими особами повної
загальної середньої освіти визначаються спеціальним законом. Кожна особа має
право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його
філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи. Органи
державної влади та органи місцевого самоврядування створюють умови для
забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для
здобуття ними освіти на всіх рівнях освіти з урахуванням їхніх індивідуальних
потреб, можливостей, здібностей та інтересів. Навчання та виховання осіб з
особливими освітніми потребами, зокрема тими, що спричинені порушенням розвитку
та інвалідністю, у закладах дошкільної, позашкільної та середньої освіти
здійснюються за рахунок коштів освітніх субвенцій, державного та місцевих
бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі з
урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі розвитку.
Закон України «Про освіту»
Розділ I ЗАГАЛЬНІ
ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Основні терміни та їх визначення У цьому Законі
терміни вживаються в такому значенні:
Інклюзивне
навчання - система освітніх послуг, гарантованих
державою, що базується на принципах недискримінації, врахування
багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього
процесу всіх його учасників.
Індивідуальна програма розвитку - документ, що забезпечує
індивідуалізацію навчання особи з особливими освітніми потребами, закріплює
перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних потреб/послуг для
розвитку дитини та розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням
батьків дитини з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до
навчання.
Індивідуальний навчальний план - документ,
що визначає послідовність, форму і темп засвоєння здобувачем освіти освітніх
компонентів освітньої програми з метою реалізації його індивідуальної освітньої
траєкторії та розробляється закладом освіти у взаємодії із здобувачем освіти за
наявності необхідних для цього ресурсів.
Інклюзивне освітнє середовище -
сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання,
виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та
можливостей
Корекційно-розвиткові послуги (допомога) - комплексна система заходів супроводження особи з особливими освітніми
потребами у процесі навчання, спрямованих на корекцію порушень шляхом розвитку
особистості, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.
Особа з особливими освітніми потребами - особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в
освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту.
Психолого-педагогічні послуги -
комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку особи з
особливими освітніми потребами, що передбачені індивідуальною програмою
розвитку та надаються педагогічними працівниками закладів освіти,
інклюзивно-ресурсних центрів, іншими фахівцями.
Психолого-педагогічний
супровід
- комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку
дитини, передбачених індивідуальною програмою розвитку.
Розумне пристосування -
запровадження, якщо це потрібно в конкретному випадку, необхідних модифікацій і
адаптацій з метою забезпечення реалізації особами з особливими освітніми
потребами конституційного права на освіту нарівні з іншими особами.
Універсальний дизайн у сфері освіти - дизайн предметів, навколишнього середовища, освітніх програм та послуг,
що забезпечує їх максимальну придатність для використання всіма особами без
необхідної адаптації чи спеціального дизайну.
Стаття 19. Освіта осіб з
особливими освітніми потребами
1. Органи державної влади
та органи місцевого самоврядування створюють умови для забезпечення прав і
можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на
всіх рівнях освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей,
здібностей та інтересів.
2. Держава забезпечує
підготовку фахівців для роботи з особами з особливими освітніми потребами на
всіх рівнях освіти.
3. Для навчання,
професійної підготовки або перепідготовки осіб з особливими освітніми потребами
застосовуються види та форми здобуття освіти, що враховують їхні потреби та
індивідуальні можливості.
4. Органи державної
влади, органи місцевого самоврядування та заклади освіти створюють особам з
особливими освітніми потребами умови для здобуття освіти нарівні з іншими
особами шляхом належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного
забезпечення та забезпечення універсального дизайну та/або розумного пристосування,
що враховує індивідуальні потреби та можливості таких осіб, визначені в
індивідуальній програмі розвитку.
5. Навчання, виховання та
розвиток осіб з особливими освітніми потребами у закладах дошкільної,
позашкільної та загальної середньої освіти здійснюються за рахунок коштів
державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством, у
тому числі з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі
розвитку.
6. Зарахування осіб до
спеціальних закладів освіти, переведення з одного типу закладу до іншого та
відрахування таких осіб здійснюються у порядку, встановленому центральним
органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
7. Категорії осіб з
особливими освітніми потребами визначаються актами Кабінету Міністрів України з
урахуванням міжнародних норм і стандартів.
1. Інклюзивне навчання
здобувачів освіти базується на принципах недискримінації, врахування
багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього
процесу всіх його учасників.
Організація інклюзивного
навчання у закладах освіти на відповідних рівнях освіти здійснюється відповідно
до порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України.
2. У разі звернення особи
з особливими освітніми потребами або її батьків заклад освіти утворює
інклюзивний клас та/або групу в обов’язковому порядку.
Спеціальний клас та/або
група утворюється керівником закладу освіти за погодженням із засновником цього
закладу освіти або уповноваженим ним органом.
Заклади освіти створюють
умови для навчання осіб з особливими освітніми потребами відповідно до
індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і
можливостей.
Заклад освіти відповідно
до законодавства організовує та/або забезпечує надання особам з особливими
освітніми потребами психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, а
також допоміжних засобів для навчання.
3. З метою проведення
комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дітей, надання
психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, а також забезпечення
психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами органи
місцевого самоврядування утворюють інклюзивно-ресурсні центри.
4. Будівлі, споруди і
приміщення закладів освіти та інклюзивно-ресурсних центрів повинні відповідати
вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами і стандартами.
5.
Проектування, будівництво та реконструкція будівель, споруд, приміщень закладів
освіти та інклюзивно-ресурсних центрів здійснюються з урахуванням принципів
універсального дизайну та/або розумного пристосування.
Постанова КМУ від 15 серпня 2011 р. № 872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх
навчальних заклада» {Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 588 від
09.08.2017} визначає
вимоги до організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних
закладах з метою реалізації права дітей з особливими освітніми потребами на
освіту за місцем проживання, їх соціалізації та інтеграції в суспільство,
залучення батьків до участі у навчально-виховному процесі.
Керівник
загальноосвітнього навчального закладу на підставі заяви батьків або
законних представників дитини з особливими освітніми потребами, висновку інклюзивно-ресурсного центру (
психолого-медико-педагогічної консультації) та за підтримки відповідного органу
управління освітою організовує клас з інклюзивним навчанням, створює необхідну
матеріально-технічну та навчально-методичну базу, здійснює добір відповідних
педагогічних працівників тощо. {Пункт 4 в редакції Постанови КМ № 588 від 09.08.2017}
Немає коментарів:
Дописати коментар