Взаємозв’язок ІРЦ та закладів
позашкільної освіти
Коваль Аліна Володимирівна
завідувач
ресурсного центру підтримки
інклюзивної освіти
Донецького ОБЛІППО
Освіту дітей потрібно розглядати комплексно і однією з
важливих складових освіти загалом є саме позашкільна освіта. За роки
впровадження Нової української школи, невід’ємною частиною якої є інклюзивна
освіта, кількість дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у
звичайних школах збільшилася. І роль позашкільної освіти для цих дітей є неоціненною,
оскільки вона допомагає не лише їх творчому розвитку, а й сприяє соціалізації
та подальшій професійній орієнтації.
Розуміючи комплексність такого підходу у 2018
році було ініційовані внесення змін до Закону України «Про позашкільну освіту».
Тепер у ньому закріплено право дітей з особливими освітніми потребами на
інклюзивне навчання у закладах позашкільної освіти. Також цим Законом
встановлено доплату у розмірі 20 відсотків за роботу в інклюзивних групах для
педагогічних працівників закладів позашкільної освіти»
Інклюзивна
освіта – це рівні можливості в отриманні якісної освіти всіма учасниками
освітнього процесу протягом життя. Тобто в основі обох понять лежить поняття
«рівність». Виховуючись в інклюзивних закладах освіти , діти бачать як педагог створює умови для навчання незалежно від статі,
національності, мови та психофізичних здібностей дитини. Діти бачать цю модель,
починають сприймати як абсолютно природно і з часом переносять її в своє доросле життя.
Таким чином ми можемо і повинні виховати наступні покоління українців більш
відкритими та толерантними, вільними від стереотипів та забобон.
Освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного
розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту,
запорукою розвитку суспільства, об’єднаного спільними цінностями і культурою,
та держави (закон України «Про
освіту»).
ЗАКОН УКРАЇНИ «Про позашкільну освіту»
Розділ I ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення
термінів
індивідуальна програма розвитку - документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання особи
з особливими освітніми потребами;
інклюзивне навчання - система освітніх послуг, гарантованих державою, що
базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини,
ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників;
інклюзивне освітнє середовище - сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для
спільного навчання, виховання, розвитку та соціалізації здобувачів освіти з
урахуванням їхніх потреб та можливостей;
особа з особливими освітніми потребами - особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової
підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на позашкільну
освіту.
Розділ II ОРГАНІЗАЦІЯ
ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
6. Рада
міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади та
органи місцевого самоврядування в межах їх компетенції:
-
можуть вводити
додаткові педагогічні ставки, визначати контингент вихованців, учнів і слухачів
у закладах позашкільної освіти;
-
забезпечують
створення належних умов для здобуття
позашкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами з урахуванням їхніх
індивідуальних потреб в умовах інклюзивного навчання;
-
забезпечують
доступність будівель, споруд, приміщень
закладів позашкільної освіти згідно з державними нормами і стандартами;
-
здійснюють контроль
щодо проектування, будівництва та реконструкції будівель, споруд, приміщень закладів позашкільної освіти з
урахуванням універсального дизайну та розумного пристосування;
Розділ III ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ У ЗАКЛАДІ
ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Стаття 18. Форми
організації позашкільної освіти
Заклади позашкільної освіти за потреби утворюють
інклюзивні та/або спеціальні групи та
інші організаційні форми для навчання осіб з особливими освітніми потребами. Порядок організації інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти затверджений
Кабінетом Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 779.
Розділ IV УЧАСНИКИ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДІ ПОЗАШКІЛЬНОЇ
ОСВІТИ
Стаття 20. Права, обов'язки та соціальний захист вихованців, учнів і
слухачів закладу позашкільної освіти
-
Соціальні потреби
дітей із складними порушеннями розвитку під час їх перебування в закладі
позашкільної освіти задовольняються асистентом дитини - соціальним
працівником, одним із батьків або особою, уповноваженою ними.
Стаття 22. Педагогічне навантаження педагогічних працівників закладу
позашкільної освіти
-
3. Педагогічним
працівникам закладів позашкільної освіти за роботу в інклюзивних групах встановлюється
доплата у розмірі 20 відсотків
Розділ V ФІНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ І
МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНА БАЗА ЗАКЛАДУ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Стаття 26. Фінансово-господарська діяльність закладу позашкільної
освіти
5.
Фінансування здобуття позашкільної освіти, у тому числі особами з особливими
освітніми потребами, здійснюється за рахунок коштів освітніх субвенцій,
державного та/або місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених
законодавством.
Інклюзивне навчання в закладах позашкільної освіти
Організація навчання осіб з особливими освітніми потребами
в закладах позашкільної освіти включає забезпечення:
-
безперешкодного
доступу до будівель, споруд і приміщень
згідно з будівельними нормами, державними стандартами та правилами;
-
принципів універсального
дизайну в освітньому процесі;
розумного пристосування (за потреби);
-
відповідної
матеріально-технічної та навчально-методичної бази, у тому числі
інформаційно-комунікаційними технологіями, навчально-дидактичним обладнанням та
матеріалами;
-
допоміжними
засобами навчання (за потреби);
-
доступності інформації в різних формах (шрифт Брайля, збільшений
шрифт, електронний формат тощо);
-
індивідуалізації
освітнього процесу для вихованців, учнів, слухачів (далі - здобувачі
позашкільної освіти) з особливими освітніми потребами, зокрема складення індивідуальної
програми розвитку.
Для
забезпечення індивідуалізації освітнього процесу в закладі позашкільної освіти
для здобувачів позашкільної освіти з особливими освітніми потребами складається
індивідуальна програма розвитку
Індивідуальна програма розвитку складається фахівцями, зокрема педагогічними працівниками
закладу позашкільної освіти, у взаємодії принаймні з одним із батьків (законних
представників) дитини з особливими освітніми потребами, здобувачем позашкільної
освіти з особливими освітніми потребами.
Для дитини з
особливими освітніми потребами індивідуальна програма розвитку розробляється відповідно
до потреб, зазначених у висновку інклюзивно-ресурсного центру про
комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.
Для повнолітніх осіб з інвалідністю індивідуальна програма розвитку
розробляється відповідно до потреб, зазначених в індивідуальній програмі
реабілітації.
Індивідуальна
програма розвитку переглядається двічі на рік (у разі потреби частіше) з метою
її коригування.
На підставі заяви, в якій зазначено про необхідність
утворення інклюзивної групи (класу) та до якої додано копії підтвердних
документів, керівник закладу позашкільної освіти:
1)
видає наказ про
утворення інклюзивної групи (класу);
2)
забезпечує
необхідну матеріально-технічну та навчально-методичну базу;
3)
забезпечує
необхідні допоміжні засоби навчання згідно з висновком інклюзивно-ресурсного
центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини;
4)
затверджує наказом
перелік фахівців, зокрема педагогічних працівників закладу позашкільної освіти,
які розробляють індивідуальну програму розвитку здобувача позашкільної освіти
(далі - індивідуальна програма розвитку);
5)
здійснює добір
необхідних фахівців відповідно до законодавства для надання
психолого-педагогічних послуг із забезпечення освітнього процесу осіб з
особливими освітніми потребами згідно з індивідуальною програмою розвитку.
Група (клас) вважається інклюзивною, якщо в ній (ньому)
навчається не менше одного здобувача позашкільної освіти з особливими освітніми
потребами.
У разі
вибуття з будь-яких причин здобувача позашкільної освіти з особливими освітніми
потребами з інклюзивної групи (класу) та відсутності інших осіб з особливими
освітніми потребами в цій групі (класі) припинення роботи інклюзивної групи
(класу) здійснюється на підставі наказу керівника закладу позашкільної освіти.
У справді
інклюзивному середовищі кожна дитина, у тому числі діти з особливими освітніми
потребами, почуває себе безпечно та має відчуття приналежності до колективу.
Діти та їхні батьки беруть участь у визначенні навчальних цілей, а також у
прийнятті рішень щодо них. А працівники позашкілля, у свою чергу, мають відповідну кваліфікацію,
підтримку, гнучкість та ресурси, аби виховувати, заохочувати та реагувати на
потреби всіх дітей, без винятку.
Використані
джерела:
1.
Закон України «Про
освіту» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
2.
Закон України «Про
позашкільну освіту» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14
3.
Постанова КМУ «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний
центр» від 12 липня 2017 р. № 545 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF
4.
Постанова КМУ «Про організацію
інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти» від 21
серпня 2019 р. № 779. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/779-2019-%D0%BF
5. Стратегія
розвитку позашкільної освіти / за ред. проф. О. В. Биковської. – К. : ІВЦ
АЛКОН, 2018. – 96 с. ISBN 978-966-8449-64-2
6.
О. В. Литовченко «Сучасні моделі залучення дітей та молоді з особливими потребами до
позашкільної освіти»//Збірник наукових праць «Актуальні проблеми навчання та
виховання людей з особливими потребами» Номер: №
10(12) 2013
7.
Теорія і практика інклюзивної освіти
[навчально-методичний посібник] / Упорядник Бондар К. М. – [2–ге вид., доп.]. –
Проект «Підтримка інклюзивної освіти у м. Кривий Ріг», 2019. – 170 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар