середа, 5 серпня 2020 р.

Інклюзія у позашкіллі

Позашкільний навчальний заклад "Зміна" - Home | Facebook Інклюзивне навчання в позашкільному закладі.


Взаємозв’язок ІРЦ та закладів позашкільної освіти

Коваль Аліна Володимирівна

завідувач  ресурсного центру підтримки

 інклюзивної освіти Донецького ОБЛІППО

 

Освіту дітей потрібно розглядати комплексно і однією з важливих складових освіти загалом є саме позашкільна освіта. За роки впровадження Нової української школи, невід’ємною частиною якої є інклюзивна освіта, кількість дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у звичайних школах збільшилася.  І роль позашкільної освіти для цих дітей є неоціненною, оскільки вона допомагає не лише їх творчому розвитку, а й сприяє соціалізації та подальшій професійній орієнтації.

 Розуміючи комплексність такого підходу у 2018 році було ініційовані внесення змін до Закону України «Про позашкільну освіту». Тепер у ньому закріплено право дітей з особливими освітніми потребами на інклюзивне навчання у закладах позашкільної освіти. Також цим Законом встановлено доплату у розмірі 20 відсотків за роботу в інклюзивних групах для педагогічних працівників закладів позашкільної освіти»

Інклюзивна освіта – це рівні можливості в отриманні якісної освіти всіма учасниками освітнього процесу протягом життя. Тобто в основі обох понять лежить поняття «рівність». Виховуючись в інклюзивних закладах освіти , діти бачать як педагог  створює умови для навчання незалежно від статі, національності, мови та психофізичних здібностей дитини. Діти бачать цю модель, починають сприймати як абсолютно природно  і з часом переносять її в своє доросле життя. Таким чином ми можемо і повинні виховати наступні покоління українців більш відкритими та толерантними, вільними від стереотипів та забобон.

Освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об’єднаного спільними цінностями і культурою, та держави (закон України    «Про освіту»).

ЗАКОН УКРАЇНИ   «Про позашкільну освіту»

Розділ I ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Стаття 1. Визначення термінів

індивідуальна програма розвитку - документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання особи з особливими освітніми потребами;

інклюзивне навчання - система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників;

інклюзивне освітнє середовище - сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання, розвитку та соціалізації здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей;

особа з особливими освітніми потребами - особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на позашкільну освіту.

Розділ II    ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

6. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в межах їх компетенції:

-        можуть вводити додаткові педагогічні ставки, визначати контингент вихованців, учнів і слухачів у закладах позашкільної освіти;

-        забезпечують створення належних умов для здобуття позашкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами з урахуванням їхніх індивідуальних потреб в умовах інклюзивного навчання;

-        забезпечують доступність будівель, споруд, приміщень закладів позашкільної освіти згідно з державними нормами і стандартами;

-        здійснюють контроль щодо проектування, будівництва та реконструкції будівель, споруд, приміщень закладів позашкільної освіти з урахуванням універсального дизайну та розумного пристосування;

Розділ III  ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ У ЗАКЛАДІ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Стаття 18. Форми організації позашкільної освіти

Заклади позашкільної освіти за потреби утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи та інші організаційні форми для навчання осіб з особливими освітніми потребами. Порядок організації інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти затверджений Кабінетом Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 779.

Розділ IV УЧАСНИКИ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДІ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Стаття 20. Права, обов'язки та соціальний захист вихованців, учнів і слухачів закладу позашкільної освіти

-        Соціальні потреби дітей із складними порушеннями розвитку під час їх перебування в закладі позашкільної освіти задовольняються асистентом дитини - соціальним працівником, одним із батьків або особою, уповноваженою ними.

Стаття 22. Педагогічне навантаження педагогічних працівників закладу позашкільної освіти

-        3. Педагогічним працівникам закладів позашкільної освіти за роботу в інклюзивних групах встановлюється доплата у розмірі 20 відсотків

Розділ V ФІНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ І МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНА БАЗА ЗАКЛАДУ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Стаття 26. Фінансово-господарська діяльність закладу позашкільної освіти

5. Фінансування здобуття позашкільної освіти, у тому числі особами з особливими освітніми потребами, здійснюється за рахунок коштів освітніх субвенцій, державного та/або місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством.

Інклюзивне навчання в закладах позашкільної освіти

Організація навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах позашкільної освіти включає забезпечення:

-        безперешкодного доступу до будівель, споруд і приміщень згідно з будівельними нормами, державними стандартами та правилами;

-        принципів універсального дизайну в освітньому процесі;

розумного пристосування (за потреби);

-        відповідної матеріально-технічної та навчально-методичної бази, у тому числі інформаційно-комунікаційними технологіями, навчально-дидактичним обладнанням та матеріалами;

-        допоміжними засобами навчання (за потреби);

-        доступності інформації в різних формах (шрифт Брайля, збільшений шрифт, електронний формат тощо);

-        індивідуалізації освітнього процесу для вихованців, учнів, слухачів (далі - здобувачі позашкільної освіти) з особливими освітніми потребами, зокрема складення індивідуальної програми розвитку.

 

Для забезпечення індивідуалізації освітнього процесу в закладі позашкільної освіти для здобувачів позашкільної освіти з особливими освітніми потребами складається індивідуальна програма розвитку

Індивідуальна програма розвитку складається фахівцями, зокрема педагогічними працівниками закладу позашкільної освіти, у взаємодії принаймні з одним із батьків (законних представників) дитини з особливими освітніми потребами, здобувачем позашкільної освіти з особливими освітніми потребами.

Для дитини з особливими освітніми потребами індивідуальна програма розвитку розробляється відповідно до потреб, зазначених у висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.

Для повнолітніх осіб з інвалідністю індивідуальна програма розвитку розробляється відповідно до потреб, зазначених в індивідуальній програмі реабілітації.

Індивідуальна програма розвитку переглядається двічі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування.

На підставі заяви, в якій зазначено про необхідність утворення інклюзивної групи (класу) та до якої додано копії підтвердних документів, керівник закладу позашкільної освіти:

1)   видає наказ про утворення інклюзивної групи (класу);

2)   забезпечує необхідну матеріально-технічну та навчально-методичну базу;

3)   забезпечує необхідні допоміжні засоби навчання згідно з висновком інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини;

4)   затверджує наказом перелік фахівців, зокрема педагогічних працівників закладу позашкільної освіти, які розробляють індивідуальну програму розвитку здобувача позашкільної освіти (далі - індивідуальна програма розвитку);

5)   здійснює добір необхідних фахівців відповідно до законодавства для надання психолого-педагогічних послуг із забезпечення освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами згідно з індивідуальною програмою розвитку.

Група (клас) вважається інклюзивною, якщо в ній (ньому) навчається не менше одного здобувача позашкільної освіти з особливими освітніми потребами.

У разі вибуття з будь-яких причин здобувача позашкільної освіти з особливими освітніми потребами з інклюзивної групи (класу) та відсутності інших осіб з особливими освітніми потребами в цій групі (класі) припинення роботи інклюзивної групи (класу) здійснюється на підставі наказу керівника закладу позашкільної освіти.

У справді інклюзивному середовищі кожна дитина, у тому числі діти з особливими освітніми потребами, почуває себе безпечно та має відчуття приналежності до колективу. Діти та їхні батьки беруть участь у визначенні навчальних цілей, а також у прийнятті рішень щодо них. А працівники позашкілля,  у свою чергу, мають відповідну кваліфікацію, підтримку, гнучкість та ресурси, аби виховувати, заохочувати та реагувати на потреби всіх дітей, без винятку.

 

 

Використані джерела:

1.    Закон України «Про освіту» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

2.    Закон України «Про позашкільну освіту» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14

3.    Постанова КМУ «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр» від 12 липня 2017 р. № 545 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF

4.    Постанова КМУ «Про організацію інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти»  від 21 серпня 2019 р. № 779.  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/779-2019-%D0%BF

5.    Стратегія розвитку позашкільної освіти / за ред. проф. О. В. Биковської. – К. : ІВЦ АЛКОН, 2018. – 96 с. ISBN 978-966-8449-64-2

6.    О. В. Литовченко «Сучасні моделі залучення дітей та молоді з особливими потребами до позашкільної освіти»//Збірник наукових праць «Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами» Номер: № 10(12) 2013

7.    Теорія і практика інклюзивної освіти [навчально-методичний посібник] / Упорядник Бондар К. М. – [2–ге вид., доп.]. – Проект «Підтримка інклюзивної освіти у м. Кривий Ріг», 2019. – 170 с.

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар